L’Ajuntament de l’Arboç, en relació a les declaracions realitzades pel Ball de Diables del municipi vol manifestar i aclarir que:
1. L’Ajuntament de l’Arboç té un deute públic de més de 10 milions d’euros, la qual cosa ha provocat la posada en marxa d’una sèrie de mesures de contenció de la despesa que permetin mantenir els serveis a la ciutadania i assumir el pagament de proveïdors i crèdits, entre d’altres.
2. Una d’aquestes mesures ha estat reduir en gairebé el 50% el pressupost destinat a la Festa Major 2012.
3. La Festa Major de l’Arboç és Patrimoni d’Interès Nacional en tot el seu conjunt, incloent a TOTES LES ENTITATS que, durant tot l’any, esperen aquests dies amb il·lusió. Per tant, totes són l’orgull de la nostra vila i, aquest Ajuntament, ha de vetllar per mantenir un principi de solidaritat que garanteixi que pugin desenvolupar la seva tasca, seguint, sempre, uns criteris sostenibles de despesa.
4. El pressupost previst per la Festa Major 2012 és de 72.000€, dels quals, el 60% està destinat a la realització d’activitats culturals i tradicionals, entre elles, les realitzades pel Ball de Diables de l’Arboç, que també inclou el Drac Badalot i el Ball Infantil de Diables i no només la Carretillada. La diferència, es divideix entre la resta d’actes de la següent manera:
Pressupost Festa Major 2012
Revetlles, balls i Concert jove 18%
Tradició i floklore 60%
Activitats infantils 8%
Activitats esportives 2%
Infraestructures (wc portàtils, escenaris, so…) 14%
5. L’ inversió total en cultura, folklore i tradició és, aproximadament, de 40.000€, dels quals, el 34% està destinat a la Ball de Diables de l’Arboç, distribuint-se de la següent manera:
Tradició i folklore
Ball de Diables 34%
Diada Castellera 21%
Sardanes 7%
Esbart 4%
Elenc artístic arbocenc 1%
Coordinadora de músics 15%
Cercavila + processó 5%
Pirotècnia altres 13%
6. La Generalitat de Catalunya ha atorgat una subvenció de 5.000€ per a la realització de la Carretillada, quantitat que l’Ajuntament de l’Arboç ha d’avançar del seu fons de tresoreria. Donada la situació de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament no preveu comptar amb el seu ingrés a curt termini, per tant, aquests 5.000€ no poden computar-se com ingrés, sinó que han de situar-se dins de la previsió de despesa 2012.
7. L’Ajuntament de l’Arboç es fa càrrec de l’assegurança de responsabilitat civil i d’accidents del Ball de Diables, del Drac Badalot i de tots els seus integrants, pujant l’import a gairebé 2.000€. AQUESTA QUANTITAT NO ES TROBA INCLOSA DINS DE LA SUBVENCIÓ DE 13.800€, ni dins del percentatge anterior, I SUPOSA UN COST AFEGIT A LA SEVA ACTIVITAT.
8. El Ball de Diables va estar informat, en tot moment, de la situació econòmica del consistori, així com de la reducció que s’efectuaria en la despesa global de la Festa Major. Aquest fet és evident, donat que el President de la Colla de Diables de l’Arboç, Carles Ribé, va ser l’anterior Alcalde i, actualment, és membre de l’Ajuntament en qualitat de Regidor per Esquerra Republicana de Catalunya.
9. El 20 de juliol, l’Alcalde, Joan Sans, es va reunir amb 4 membres de la Junta de Diables de l’Arboç, moment en el que se’ls va comunicar que la quantitat de la que disposarien durant la Festa Major 2012 seria de 12.800€. A petició del Ball de Diables, es va obrir un procés de consulta a la Junta de Govern Local (JGL) per augmentar aquesta xifra fins els 15.800€. La proposta va ser refusada en primera instància, però es va decidir obrir un procés de reflexió de 12 dies durant el qual els membres de la JGL van optar, finalment, per augmentar la xifra en 1.000€ més a fi de que el Drac Badalot i el Ball Infantil de Diables poguessin gaudir de la cercavila.
10. En cap moment es va comunicar a la Colla que la quantitat de la que disposaven era superior a 12.800€. Tot i així, abans de conèixer la xifra final, el Ball de Diables de l’Arboç ja havia realitzat una comanda a l’empresa subministradora del material pirotècnic, Pirotècnia Igual, per valor de 15.800€. Aquesta situació va deixar latent la falta absoluta de respecte vers les decisions del consistori i del seu Òrgan de Govern, encarregat de realitzar la contractació i pagament i que va haver d’aclarir el malentès amb l’empresa. La situació va provocar que, abans de poder realitzar la reunió amb la Colla per informar de l’augment de 1.000€ en la subvenció, la pròpia empresa els comuniqués els canvis i la necessitat de refer la comanda per adaptar-la al veritable pressupost i no al que ells, de manera unilateral, havien decidit.
11. Aquest Ajuntament NO INDICA, NI CONDICIONA la manera en que s’ha de distribuir el material pirotècnic i, per tant, LA DECISIÓ DE DEIXAR SENSE FOC LA CERCAVILA ÉS ÚNICA I EXCLUSIVAMENT UNA DECISIÓ DE L’ENTITAT.
12. Lamentem profundament la decisió del Ball de Diables de l’Arboç de destinar la quantitat íntegra només a La Carretillada, deixant sense foc els carrers de la vila. Esperem i desitgem que l’entitat recapaciti, faci mostra de solidaritat i entengui la situació en la que ens trobem.
Comunicat oficial de l´Ajuntament de l´Arboç amb les gràfiques explicatives (PDF)